Kerkrade-Centrum, Lambertuskerk

De kerk

Kerkrade, Lambertuskerk

De kerk
De Sint Lambertuskerk in Kerkrade-Centrum, gelegen aan het Kerkplein ten westen van de Markt, is gebouwd in 1843 naar een ontwerp van de Belgische architect Lambert Jaminé (1800-1871), met behoud van de toren uit ca. 1765 die behoorde tot de oudere, bouwvallig geworden kerk die in 1843 vervangen werd door de huidige. De totale bouwkosten bedroegen 27.837,54 gulden.
Het is een driebeukige pseudobasilicale kerk met afgeronde zijbeuken in neo-classicistische stijl. Opgetrokken in baksteen. Nagenoeg georiënteerd. Het afgeronde koor is aan de oostzijde tegen de vierkante toren met ingesnoerde naaldspits aangebouwd. Het schip heeft een zadeldak, de zijbeuken hebben lessenaarsdaken.
In 1956 werd onder leiding van de Heerlense architect Frits Peutz (1896-1974) het kerkgebouw gerestaureerd en vergroot. De kerk was met 380 zitplaatsen te klein geworden voor het groeiende aantal parochianen. Het schip werd aan de westzijde met enkele traveeën verlengd, de zijbeuk aan de zuidzijde werd langs het koor doorgetrokken. Een ongeveer vierkante ruimte met de nieuwe, diepe orgel/zangtribune erboven sloot aan op de breedte van het middenschip. Aangrenzend hieraan een devotiekapel met een naar het noorden gerichte apsis. Naast de apsis aan de oostzijde de hoofdingang van de kerk.
De torenspits werd in 1960 met enkele meters verhoogd, waarbij gewapend beton als constructiemateriaal gebruikt werd en tevens een uurwerk werd aangebracht. Door de vergroting kreeg de kerk 200 zitplaatsen erbij. De uitbreidingen zijn aan de buitenzijde goed te herkennen aan de wat roodachtige kleur van de bakstenen.
In de kerk rondbogen op Toscaanse zuilen, tongewelven met stucwerk.
Na de aardbeving van 1992 moest het interieur gerenoveerd worden, waarbij ook de wandschildering van het priesterkoor van Daan Wildschut (1913-1991) uit 1960, die in een zeer slechte staat verkeerde, overgeschilderd werd. Het kleurconcept voor de schildering van het kerkinterieur is zeer terughoudend en afgestemd op de kleurgeving van de altaren en de kleurige glas-in-loodramen die in de laatste decennia geplaatst waren. Alle wanden en zuilen, de gewelven van schip en zijbeuken zijn crème- of ivoorwit geschilderd. Enkele architectuurelementen zijn verguld of geelwit afgezet.

Hoofdaltaar, ca. 1770

Het barokke hoofdaltaar van Jacob Couven (ca. 1770?) en beide zijaltaren uit de tweede helft van de 18de eeuw zijn afkomstig uit de oude, in 1842 afgebroken kerk. Verder nog aanwezig een crucifix van Gabriel Grupello uit omstreeks 1720 en kruiswegstaties van Louis Brüls uit 1854. De olieverfschilderijen werden door Brüls geschilderd in opdracht en voor rekening van pastoor Aegidius Quodbach en ingelijst door de Kunstwerkplaats Cuypers & Stoltzenberg te Roermond. In de devotiekapel een kopie van de bekende icoon “O.L. Vrouw van Altijddurende Bijstand” geplaatst in een retabel uit 1850.

De Lambertus kerk van Lambert Jaminé wordt gerekend tot de zogenaamde “waterstaatskerken” . Dit is de benaming voor Nederlandse kerkgebouwen die tussen 1824 en 1875 werden gebouwd onder toezicht en soms ook naar ontwerp van ingenieurs van Rijkswaterstaat, veelal met financiële steun van de landelijke overheid. Het begrip “waterstaatskerk” is niet verbonden aan een bepaalde stijl. Wel is het zo dat in de tijd dat de meeste waterstaatskerken gebouwd werden,  het neo-classicisme de internationaal toonaangevende bouwstijl was, die ook in Nederland gedurende de eerste helft van de 19de eeuw in verschillende varianten op grote schaal werd toegepast, zowel bij kerkelijke als profane gebouwen. Een voorbeeld is de Mozes en Aäronkerk in Amsterdam (1841).

Rijksmonument nr 23556
Dichtstbijzijnde kolenmijn: Domaniale mijn te Kerkrade-Holz, productieperiode 1815-1969

De ramen

De ramen

Vrijwel alle kerkramen (met afbeeldingen van heiligen) werden in 1944 door granaatinslagen vernield of onherstelbaar beschadigd.
Het gebouw heeft grote rondboogvensters (400x140cm) in de zijbeuken, de devotiekapel en het priesterkoor en enkele iets kleinere rondboogvensters.
De vensters werden vanaf de uitbreiding in 1956 in een periode van 40 jaar beglaasd met glas-in-loodramen van Marianne van der Heijden, Johan Vermeij, Leo Reihs/atelier Flos en Gène Eggen.
Het kerkbestuur had in 1955 Marianne van der Heijden een opdracht verstrekt voor een cyclus van 18 ramen met scènes uit het leven van Christus die zouden aansluiten bij de liturgievernieuwing van die jaren. Zes ramen (1955-1963) werden volgens opdracht door de kunstenares geleverd en door de parochie in het algemeen lovend ontvangen. Tegelijkertijd werkte ze aan een opdracht voor een reeks van tien Maria-ramen voor de Fatimakerk in Brunssum. Door een scheppingscrisis en een veranderde instelling van van der Heijden ten opzichte van de christelijke kunst was zij, ondanks aandringen van het kerkbestuur, niet te overreden de cyclus voort te zetten. Het werk lag meerdere jaren stil. Pas in de tweede helft van de jaren zeventig vond men Johan Vermeij uit Roermond bereid de reeks ramen voort te zetten in de stijl van Marianne van der Heijden. De samenwerking duurde slechts kort: zeven ramen in de periode 1979-1984, uitgevoerd eerst door atelier Felix in Maastricht en later door atelier Flos in Steyl. De laatste drie ramen van de cyclus werden door Leo Reihs, in dienst van atelier Flos, eind jaren tachtig vervaardigd. Van leo Reihs zijn nog twee Sacramentsramen in het priesterkoor (1989-1990) en een Lambertusraam (1991) onder de orgeltribune geplaatst.
In de devotiekapel twee grote ramen van Gène Eggen uit 1985 resp 1989. Uitgevoerd door Atelier Felix uit Maastricht.
In de zuidwand van de orgeltribune een Caeciliaraam (1997) van Atelier Felix uit Maastricht, geschonken door het kerkkoor ter gelegenheid van het 75 jarig bestaan van het zangkoor.
De totstandkoming van de beglazing en de voorstellingen op elk raam worden uitvoerig beschreven door Frank Pohle in Kerkrade Onderweg XI p.199-246.

Bronnen:
Kerkrade Onderweg deel XI (2007), “900 Jaren kerk en parochie Sint Lambertus Kerkrade”, met onder meer artikelen over de parochie- en bouwgeschiedenis en een beschrijving van alle glas-in-loodramen.
Website www.glasmalerei-ev-web.de van Forschungsstelle Glasmalerei des 20. Jahrhunderts e.V./ Limburg/Kerkrade, H. Lambertus
Website Kerkgebouwen in Limburg/ Kerkrade, lambertus
Folder Parochiekerk St. Lambertus Kerkrade-Centrum (zonder jaartal)

 

 

Van de oorspronkelijk afgesproken cyclus van 18 ramen met scènes uit het leven van Christus heeft Marianne van der Heijden slechts 6 ramen vervaardigd.  Voor de resterende ramen zocht het kerkbestuur kunstenaars die bereid waren de reeks in de stijl van Marianne van der Heijden voort te zetten: Johan Vermeij maakte 7 ramen en Leo Reihs nog 3. De twee ramen die Gène Eggen maakte pasten qua stijl en kleur niet bij de Christus- cyclus en werden in de devotie kapel geplaatst.

 

 

 

 

 

 

 

Op het  Onze Vaderraam (1985) van Gène Eggen staat de volledige tekst van het Onze Vadergebed.
Op het Ave-Mariaraam (1989) de tekst van het Wees Gegroetgebed. Geschonken door de zusters Ursulinen.
Zie verder de bespreking door Frank Pohle.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marianne van der Heijden signeert met MvdH

Positie 7, Marianne vd Heijden, Bergprediking, eerste raam, 1956, tekst bovenin “Beati”

 

 

 

 

 

 

Positie 13, Marianne vd Heijden, Pinksteren, laatste raam, 1963

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 14, Marianne vd Heijden, Verrijzenis, 1960

 

 

Positie 15, Marianne vd Heijden, Hof van Gethsemane, 1960, tekst bovenin “Gethsemane”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 16, Marianne vd Heijden, Palmzondag/Intocht Christus in Jeruzalem, 1960, tekst bovenin “Hosanna filio David”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 17, Marianne vd Heijden, Hemelvaart van Christus/Tabor, 1960, bovenin de tekst “Tabor”

 

Johan Vermeij signeert met JV..

Positie 8, Johan Vermeij, Laatste Avondmaal, 1981, Uitvoering Atelier Felix

 

 

Positie 9,  Johan Vermeij, Wonderbaarlijke Broodvermenigvuldiging, 1979 , eerste raam, uitvoering Atelier Felix

 

 

 

 

 

Positie 10, Johan Vermeij, Bruiloft te Kana, 1980, uitvoering Atelier Felix

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 18, Johan Vermeij, Doop in de Jordaan, 1982, uitvoering Atelier Flos, tekst bovenin “Filius meus”

 

 

 

 

 

 

 

Positie 19, Johan Vermeij, Jezus in de Tempel, 1983, tekst bovenin “Templum”, uitvoering Atelier Flos

 

 

 

 

Positie 20, Johan Vermeij, Geboorte van Christus, 1984, tekst bovenin “Gloria in excelsis deo”, uitvoering Atelier Flos, raam 350x140cm

 

 

 

 

Positie 21, Johan Vermeij, Annunciatie, 1984, tekst bovenin “Ave Maria”, uitvoering Atelier Flos

 

Leo Reihs signeert als Reihs …

Positie 1, Leo Reihs, St. Lambertus, 1991, uitvoering Atelier Flos, tekst “S.Lambertus”

 

 

Positie 4, Leo Reihs, z.j. uitvoering Atelier Flos, raam 350x140cm. Bestaat in feite uit 2 laatste ‘ramen’ van de Christus-cyclus: boven “Jezus laat Petrus over het water lopen”, onder “de verleiding van Christus”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 5, Leo Reihs, 1987, de Wonderbaarlijke Visvangst, uitvoering Atelier Flos

 

 

 

 

 

Positie 6, Leo Reihs, z.j. Opwekking van Lazarus en Storm op het Meer, uitvoering Atelier Flos.
Uitgebeeld zijn 2 scènes uit het Nieuwe Testament: boven de opwekking van Lazarus, beneden Christus bedwingt de storm op het meer.

Positie 11, Leo Reihs, Sacramentsraam,  1989, uitvoering Atelier Flos.
Symbolische uitgebeeld de sacramenten Doop, Vormsel, Eucharistie en Biecht

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 12, Leo Reihs, Sacramentsraam, 1990, uitvoering Atelier Flos,
Symbolisch uitgebeeld de sacramenten Oliesel, Priesterschap en Huwelijk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 22, zangtribune, G. Felix, Caecilia, 1997, uitvoering Atelier Felix,
Geschenk van het zangkoor t.g.v. zijn 75-jarig bestaan.” Caecilia is de patrones van de kerkmuziek. Beneden links de schacht Nulland in grauwe kleuren, beneden rechts Basilica S. Caecilia te Rome, boven de schacht het bisschopswapen met de tekst “geef heer liefde en geloof aan uw kerk”.
Tekst: “Cantatibus organis Caecilia virgo in corde suo soli Domino decantabat dicens: Fiat, Domine, cor meum et corpus meum immaculatum ut non confundar St. Caecilia”.

contact

Wilt u meer informatie, heeft u vragen of heeft u zelf meer informatie? Laat uw gegevens achter en ik neem zo spoedig mogelijk contact op.

Uw gegevens worden niet opgeslagen op deze website maar uitsluitend gebruikt om contact op te nemen.