Rimburg, H. Drievuldigheidskerk

De kerk

Rimburg, Drievuldigheidskerk

De kerk
De H. Drievuldigheidskerk te Rimburg (1726) is een eenbeukige kruiskerk met een driezijdig gesloten koor en een getrapt oostwerk/voorgevel met een centrale toren. Het gebouw heeft een neoromaans aanzicht. De toren heeft een getrapte opbouw die uitloopt in een vierkante toren met een tentdak en vier topgevels. Opgetrokken in baksteen, gedekt met leien. De lengte-as loopt van noordoost naar zuidwest (= priesterkoor).
Het transept en het koor zijn aan de buitenzijde lager dan het schip. In de kerk ligt de vloer van het transept en koor hoger dan die van het schip.
Het schip van de kerk dateert uit 1726. In 1900 en 1937 vonden verbouwingen plaats die de kerk een neoromaans aanzicht gaven.  Er zijn toen toegevoegd de toren, het toegangsportaal /narthex, het transept en het koor met daaraan vastgebouwd de sacristie. Opvallend in de kerk zijn de zware colonnetten tussen de vensters die niet geheel doorlopen tot de vloer en een dragende functie hebben voor het houten tongewelf. De narthex is door een glazen wand met glazen deuren afgescheiden van het kerkruimte.
De architecten van de bouw en de verbouwingen waren niet te achterhalen.
Tegen de voorgevel twee beelden van L. Schoepen (Aachen) uit 1900: rechts St. Antonius van Padua en links St. Petrus

Rimburg, Drievuldigheidskerk, frontgevel

Dichtstbijzijnde kolenmijn: Carolus Magnus te Ubach-Palenberg (Duitsland)
Rijksmonument 23855

Rimburg
De kerk is gelegen aan de rand van het oude deel van Rimburg aan de Brugstraat op ca. 100m ten noordwesten van het riviertje de Worm dat tevens de grens vormt met Duitsland. Aan de overzijde van de Worm ligt op Duits gebied kasteel Rimburg. Tegenover de kerk aan de Brugstraat de voormalige pastorie uit 1826.
Eeuwenlang vormde de Worm de kerkelijke grens tussen het aartsbisdom Keulen en het bisdom Luik.
Op het congres van Wenen in 1816 werd bepaald dat het riviertje de Worm de grens ging vormen tussen Nederland en Pruisen. Hierdoor werd de voormalige heerlijkheid Rimburg verdeeld in een Pruisische gemeente en in een Nederlandse gemeente, het grootste deel. Kasteel Rimburg kwam in het Pruisisch deel terecht.
In 1833 werd Rimburg een zelfstandige parochie en in 1887 werd de gemeente Rimburg op eigen verzoek samengevoegd met de gemeente Ubach over Worms. De gemeentes Ubach over Worms, Schaesberg en Nieuwenhagen vormden in 1982 samen de nieuwe gemeente Landgraaf.

De ramen
De kerk heeft rondboogvensters waardoor het gebouw een neoromaans aanzicht heeft. Vrijwel alle vensters zijn beglaasd met figuratieve gebrandschilderde glas-in-loodramen.
In het schip 2 x 5 hoge ramen van Max Weiss uit 1965-66. De ramen in het transept en de koorsluiting zijn uit 1940 van een onbekende kunstenaar. In het zuidertransept nog een kleurrijk raam van Ger Groeneveld uit 2019 (of 2014).
De maker van het rozetraam uit 1930 in de voorgevel van het oxaal/zangtribune is onbekend.
Recent is in 2014 onder het oxaal in de voorgevel van de narthex/toegangsportaal ter vervanging van het ornamentraam uit 1930 een Drievuldigheidsraam geplaatst door Atelier Felix uit Maastricht.
In de Mariakapel twee visitatie-ramen van Sjef Hutschemakers uit 2010 (kosten € 15.000), uitgevoerd door Atelier Felix.

Bronnen:
Website Kerkgebouwen in Limburg
Website www.glasmalerei-ev-web.de  Forschungsstelle Glasmalerei des 20. Jh (Limburg, Landgraaf-Rimburg)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Drievuldigheidskerk (Rimburg)
https://Brokkelze.nl
J. Born (red.) Monumenten te kijk gezet, Kerken in Landgraaf, serie: Kijk op Landgraaf 8, Heemkundevereniging Landgraaf, 2013

De ramen

 

In beide  zijgevels hoge rondboogramen van Max Weiss uit 1966.

Positie 2 t/m 6, zuidelijke zijgevel:

 

Positie 2, Hemelvaart van Christus

Positie 3, Verrijzenis van Christus

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 4, Annunciatie

Positie 5, Geboorte van Christus

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 6, De wonderbare Broodvermenigvuldiging

 

 

 

Positie 15 t/m 19, noordelijke zijgevel, Max Weiss, 1966

 

 

Positie 15, Pinksteren

Positie 16, Offer van Abraham

 

 

 

 

 

Positie 17, de verloren Zoon (?), 1965

 

 

 

Positie 18, Maria Magdalena onder het kruis

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 19, Christus als Wereldrechter

In het transept en het priesterkoor (posities 8 t/m 14) hoge rondboogramen met afbeeldingen van christelijke symbolen en van symbolen voor Maria uit de litanie van Loreto en voor Jozef uit de litanie van H. Jozef, uit 1940 van een onbekende kunstenaar, plus een recent Caecilaraam (positie 7) van Ger Groeneveld uit 2019.

Positie 8, Koningin van de Rozenkrans

Positie 9, Koningin van de vrede

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 10, Het Lam Gods

Positie 11, De Pelikaan

Positie 12, Afstammeling van David

 

 

 

 

 

Positie 13, Voorbeeld der Werklieden

 

Positie 14,  Beschermer der Heilige Kerk

 

Positie 7, H. Caecilia met zangkoor en riviertje de Worm, Ger Groeneveld, uitvoering Atelier Felix, 2019

 

Positie 1, de Mariakapel, de huidige entree van de kerk, twee visitatieramen van Sjef Hutschemakers (2010), Maria in verwachting van Jezus bezoekt haar nicht Elisabeth, in verwachting van Johannes de Doper. Ze staan onder meer symbolisch voor een gastvrij welkom. Uitvoering door Atelier Felix.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 20, narthex, boven de voormalige toegangsdeur, een Drievuldigheidsraam uit 2014 van Atelier Felix

 

 

 

 

 

Positie 21, achter zangtribune in voorgevel een rozetraam met Maria- en Jozefmonogrammen uit 1930, van een onbekende kunstenaar

Positie 22, Mariakapel, boven de toegangsdeur, 1910, Jozefmonogram, kunstenaar onbekend

contact

Wilt u meer informatie, heeft u vragen of heeft u zelf meer informatie? Laat uw gegevens achter en ik neem zo spoedig mogelijk contact op.

Uw gegevens worden niet opgeslagen op deze website maar uitsluitend gebruikt om contact op te nemen.