Kerkrade-Holz, Catharinakerk

De kerk

Kerkrade-Holz, Catharinakerk

De kerk
De H. Catharinakerk in de wijk Holz van de gemeente Kerkrade is gebouwd in eigen beheer in de jaren 1927-’28 naar een ontwerp van architect Anton Bartels (1879-1966) uit Heerlen. Bouwkosten kerk en pastorie 165.000 gulden.
Het is een neo-romaanse, basilicale kruiskerk met apsis en twee apsidiolen (apsiskapellen). Het geplande dubbele torenfront is nooit uitgevoerd. Opgetrokken in Kunradersteen. De lengte-as loopt van zuid naar noord (= priesterkoor). Middenschip en transept onder een zadeldak zijn even hoog en gedekt met leien. De zijbeuken hebben een lessenaarsdak..
Onder de dakgoot van de apsis en apsidiolen bevindt zich een tandvormig fries. De topgevels van het schip en het transept hebben een rechthoekig klimmend fries. Onder de daklijst van de overige gevels van het schip en het transept een mijterfries. De zijbeuken hebben een rondboogfries.
Tegen de voorgevel twee forse steunberen, waartussen een portiek met hoofdingang, dat aan de bovenzijde is afgedekt met een zware betonnen, uitkragende luifel. Boven in de topgevel tussen de steunberen zijn de klokken opgehangen.
De pastorie is via de sacristie met het kerkgebouw verbonden.

Kerkrade-Holz, Catharinakerk, hoofdingang, vanuit zuiden

Om onbekende redenen is het oorspronkelijk ontwerp met twee torens in de voorgevel niet uitgevoerd, waardoor een aanzienlijk kleinere kerk zonder het laatste travee is gebouwd. Aan de zuidzijde/voorkant werd het gebouw provisorisch afgesloten door een bakstenen voorgevel.
Pas in 1978 werd de huidige definitieve voorgevel gerealiseerd naar een ontwerp van architect Jozef Fanchamps uit Kerkrade. Aannemer Wulleweber voerde het werk uit voor de prijs van 280.000 gulden. De daarvoor benodigde Kunradersteen was vrijgekomen bij de aanleg van de snelweg Heerlen-Maastricht. Door de architect waren sinds 1959 diverse plannen voor de afbouw van de voorgevel bij het bisdom Roermond ingediend, die alle om uiteenlopende redenen werden afgekeurd.
Geheel voltooid werd de voorgevel in 2000 door het aanbrengen van een kruisbeeld. Ontworpen door Bert Kreijen (Kerkrade, edelsmid en beeldhouwer)  op initiatief van de paters Kruisheren en betaald door de zusters Ursulinen. De Ursulinen (onderwijs) bewoonden tussen 1919 en 2000 een groot klooster aan de Holzstraat.
Grootscheepse renovatie in 1984. In 1994-’95 herstel van aanzienlijke schade ten gevolge van de aardbeving in 1992.
In 2019 is de kerk op last van de gemeente enkele maanden gesloten geweest vanwege scheurvorming in diverse muren.
Op het plein voor de kerk staat sinds 1978 het bronzen kunstwerk “Drie Danseressen” (Riengele- riengela-roza)

Drie Danseressen, Thomas Rodr (1978)

van Thomas Rodr (1927-2011) Nederlandse beeldhouwer van Tsjechische afkomst.

Dichtstbijzijnde kolenmijn: Domaniale mijn te Kerkrade-Holz, productieperiode 1815-1969.

De kerk in Holz is gewijd aan de H. Catharina van Alexandrië. Nog tot in de twintigste eeuw werd Catharina in Kerkrade vereerd als de beschermheilige van de mijnwerkers. Catharina werd en wordt afgebeeld met een gebroken rad als martelwerktuig, dat vóór de komst van de moderne mijnbouw geassocieerd werd met het waterrad dat de mijngangen droog moest houden. De schacht van de Neuprick-mijn in Bleijerheide (1808-1904, de tweede mijn in Zuid-Limburg en de eerste particuliere mijn) had de naam Catharina-schacht.
In de Europese mijnbouwgebieden werd vanaf de twintigste eeuw de H. Barbara (feestdag 4 december) algemeen als beschermheilige vereerd.

 

 

De ramen

De ramen
De neo-romaanse kerk heeft rondboogvensters. Alleen de vensters van het transept, het priesterkoor en de apsissen zijn beglaasd met figuratieve glas-in-loodramen. Ze zijn in 2006 compleet gerenoveerd.

De oudste ramen bevinden zich in de apsis. De zeven ramen verbeelden gebeurtenissen uit de bijbel en zijn in 1928 geplaatst door Atelier Frans Nicolas & Zonen uit Roermond en waarschijnlijk ontworpen door Frans Nicolas jr (1855-1928).
Alle overige glas-in-loodramen zijn van de hand van Henri Pieters (1916-1985) uit Maastricht. Door welk glasatelier de ramen vervaardigd en geplaatst zijn is niet bekend. Wellicht glasatelier Hubert Felix uit Maastricht?
De kleine rondboogramen in de beide zij-apsiden zijn van Pieters en dateren uit 1959-’60. In de Mariakapel (linkerzij-apsis) taferelen uit het leven van Maria. Achter het Jozefaltaar (rechterzij-apsis) taferelen uit het leven Jozef.
In de kopgevel van de westelijke/linkertranseptarm drie gekoppelde rondboogramen van Pieters uit 1947. Het middelste, hoogste raam toont een afbeelding van Maria Koningin met aan weerszijden de H. Catharina van Alexandrië, patrones van de kerk en de H. Barbara, patrones van de mijnwerkers. Gesigneerd met H. Pieters 1947.
In de kopgevel van de oostelijke transeptarm eveneens een driedelig rondboograam van Pieters. Het middelste raam is het eerste raam dat Pieters in de kerk geplaatst heeft (1947). Het verbeeldt de Drie-eenheid, met aan weerszijden de apostel Paulus en Johannes de Evangelist (1956).
In de noordelijke zijgevel van het transept aan beide zijden drie gekoppelde rondboogramen uit ca. 1970 met afbeeldingen van Engelen.
In de lichtbeuk van het priesterkoor twee rondboogramen met de vier evangelisten weergegeven door hun symbolen (1970), en geschonken door parochianen.

Bronnen:
Website Kerkgebouwen in Limburg/Holz
Website  www.glasmalerei-ev-web.de van Forschungsstelle Glasmalerei des 20. Jahrhunderts/Limburg/Kerkrade-Holz
Website KerkradeWiki/St Catharinakerk
Ger Habets, ” De Catharinakerk-de volgende jaren” in: Kerkrade Onderweg XVII (2013) 73-91

Positie 1, 2 en 3, westertransept, Henri Pieters, 1947

 

 

Positie 1, H. Catharina van Alexandrië, patrones van de parochie/kerk

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 2, Maria als Koningin, tekst “Sub tuum praesidium confugimus”, gesigneerd HPieters 47

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 3, H. Barbara, patrones van de mijnwerkers. Boven: mijnindustrielandschap, beneden: mijnwerkers aan het werk in een mijngang

Positie 4 t/m 8, linkerapsis/Mariakapel, Henri Pieters, 1959

 

Positie 4, Annunciatie/Blijde Boodschap, gesigneerd H Pieters ’59?

Positie 5, Visitatie, Bezoek Elisabeth aan Maria

 

 

 

 

 

 

Positie 6, Mariamonogram, tekst “bid voor ons”

Positie 7, Geboorte Jezus

Positie 8, Maria ten Hemelopneming, gesigneerd H Pieters ’59?

Positie 9 t/m 15, Apsis, Atelier Frans Nicolas & Zonen, 1928, de oudste ramen in de kerk

 

Positie 9, Geboorte van Jezus in de stal van Bethlehem, tekst: “Gloria in excelsis deo et in terra pax hominibus”

 

 

Positie 10, 12-jarige Jezus in de tempel te midden der leraren

 

 

 

Positie 11, Bruiloft te Kana, gesigneerd: F. Nicolas & Zonen, Roermond

 

Positie 12,  Maria en Johannes onder de gekruisigde Jezus

 

 

Positie 13, de wonderbare broodvermenigvuldiging

 

 

 

 

 

 

 

Positie 14, de uitzending der apostelen

 

 

Positie 15, Mozes ontvangt de stenen tafelen  op de berg Sinaï

 

 

Positie 16 t/m 20, rechterapsis/Josephkapel, Henri Pieters, 1959

Positie 16, droom van Joseph, voor betere opname zie ‘Forschungsstelle Glasmalerei’

Positie 17, de vlucht naar Egypte

Positie 18, christelijke symbolen

 

 

 

 

 

Positie 19, H. Familie, gesigneerd H. Pieters ’59

Positie 20, Joseph uitgebeeld als timmerman

Positie 21, 22, en 23, oostertransept, Henri Pieters

 

 

Positie 21, St. Paulus, Henri Pieters, 1956, gesigneerd H. Pieters 1956

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 22, Drie-eenheid, Henri Pieters, 1947-’49, tekst “Deus caritas est”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 23, St. Johannes de Evangelist, Henri Pieters, gesigneerd 1950-56, Tekst “Johannes, aan de zeven kerken in Azië”, (beschreven in het boek Openbaringen van Johannes, vroege christelijke gemeentes in Klein Azië o.a. Efese, Smyrna, Pergamum)
Boven: de adelaar, attribuut van Johannes de evangelist, beneden: de 4 ruiters uit de apocalyps

 

 

Positie 24, zijgevel westertransept, 3 Engelen, Henri Pieters, 1970

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 27, zijgevel oostertransept, 3 Engelen, Henri Pieters, 1970

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 25,  hoog in priesterkoor, evangelisten Mattheus en Marcus uitgebeeld door hun attributen, Henri Pieters, 1970

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 26, hoog in priesterkoor, evangelisten Lucas en Johannes uitgebeeld door hun attributen, Henri Pieters, 1970

contact

Wilt u meer informatie, heeft u vragen of heeft u zelf meer informatie? Laat uw gegevens achter en ik neem zo spoedig mogelijk contact op.

Uw gegevens worden niet opgeslagen op deze website maar uitsluitend gebruikt om contact op te nemen.