Eygelshoven, nieuwe St. Johannes de Doperkerk
De kerk
De nieuwe St. Johannes de Doperkerk aan de Portbeemden in Eygelshoven is gebouwd in 1921-’22 in een expressionistische stijl naar ontwerp van de samenwerkende architecten Alphons Boosten (1893-1951) en Jos Ritzen (1896-1961).
Het is een brede eenbeukige kruiskerk met een halfronde apsis en een klokkentoren met ingesnoerde spits met uurwerk. De toren staat op de zuidelijke transeptarm. De noordelijke transeptarm is lager dan de zuidelijke. Georiënteerd. Opgetrokken in gladde mergelsteen (Maastrichter tufkrijt), op een onderbouw en plint van Nievelsteiner zandsteen. Andere toegepaste bouwmaterialen zijn rode baksteen en (gewapend) beton. Zadeldaken, afgedekt met leien. Lengte-as van zuidwest naar noordoost (= priesterkoor).
Tegen het voorfront en de zijgevels een uitspringende plat afgedekte onderbouw. De rondboogportieken van de entreepartij in de onderbouw van het voorfront worden geflankeerd door (ter plekke gebeeldhouwde) sculpturen van de vier evangelisten, vervaardigd door Eugène Eggen (1921-2000) in 1952.

Tussen de portieken in de voorbouw zeven rechthoekige glas-in-loodvensters
In de markante westgevel een groot paraboolvormig venster met een verticale betontracering. Tegen de voorgevel twee zware steunberen, tegen beide zijgevels drie zware steunberen. Aan de achtergevel rond de apsis een verlaagde bakstenen omgang met rondbogen.
Alle dragende constructies van gewapend beton.
De hoofdbeuk is afgedekt met een paraboolvormig tongewelf met gordelbogen. Triomfboog eveneens paraboolvormig. Het gewelf is van gewapend beton, bedekt met stucwerk op steengaas. De apsis-kalot wordt gedragen door een arcade met rondbogen op geornamenteerde zuilen. Achter in de kerk in de voorbouw een bordes met banken bestemd voor vooraanstaande parochianen. Grote rustige muurvlakken. De vloer van de kerk werd na mijnschade geheel vernieuwd.
Dichtstbijzijnde kolenmijn: de mijn Julia te Eygelshoven, productieperiode 1920-1974.
Rijksmonument nr 513744
De architecten
De nieuwe St. Johannes de Doperkerk is gebouwd ter vervanging van het oude parochiekerkje dat door de groei van de bevolking ten gevolge van de expansie van de mijnindustrie te klein was geworden. Opdrachtgevers voor de bouw waren het kerkbestuur en de directie van het mijnbedrijf Laura & Vereniging.
Het was de eerste opdracht voor een nieuwe kerk van de samenwerkende architecten Alphons Boosten en Jos Ritzen, kantoorhoudend in Maastricht resp. Heerlen. In dezelfde jaren 1920-1922 bouwden ze ook aan de H.Hart/Koepelkerk in Maastricht. De revolutionaire Koepelkerk is bekender en onderwerp van veel publicaties, en kende felle voor- en tegenstanders. Echter ook de dorpskerk in Eygelshoven is een belangrijk voorbeeld van de vernieuwing in de kerkelijke bouwkunst na de periode van de neo-stijlen. Volgens de opvatting van de architecten moest bij nieuwe opdrachten niet de traditie voorop staan, maar de nieuwe eisen van de liturgie, de nieuwe materialen en technieken. In de woorden van Paul aan het Rot: “De architecten bouwden een kerk die paste in hun eigen tijd en in het omringende landschap. Zowel het grondplan, het materiaalgebruik, de constructie en de vormgeving van de Johannes de Doperkerk kunnen vernieuwend worden genoemd. De plaatsing van de toren op de zuidelijke dwarsarm was ongebruikelijk. Het overdekken van het interieur door ellipsvormige gewelven van steengaas tussen betonnen spanten, een bouwwijze die pilaren overbodig maakte, was begin jaren twintig van de vorige eeuw een revolutionaire manier van construeren”.
Bronnen:
Website Kerkgebouwen in Limburg/Eygelshoven
Website www.glasmalerei-ev-web.de van Forschungsstelle Glasmalerei des 20. Jh/Limburg-Eygelshoven
Paul aan het Rot, De Johannes de Doperkerk in Eygelshoven, een revolutionair ontwerp? in: MijnStreek, Historisch Magazine voor Parkstad Limburg, jaargang 2 (2017, nr 3) 10-15
Lidwien Schiphorst, A.J.N. Boosten 1893-1951, expressief vernieuwer van het Katholieke Bouwen, St. BONAS (Rotterdam, 2006)
Wiel Handels, ‘De glas-in-loodramen van de kerken in Eygelshoven’ in: Kerkrade Onderweg deel IX, 2005 (Historische Kring Kerkrade) 59-65
Lennart Willems, ‘Beeldende kunst’ in: Jos. Stassen (Sittard, 2016) 91, 92
Boudewijn Nols, ‘100 jaar grote kerk Eygelshoven’ in: Kerkrade Onderweg deel XXVI, 2022 (Historische Kring Kerkrade) 24-37






















































